10.1.2012

Matkakertomus.

Lähtöpäivän aamu valkeni kynttilän valolla, sillä maatalossa jossa yövyimme oli myrskyn aiheuttama sähkökatkos. Veden tulo hanasta lakkasi myös juuri kivasti niin, että minulla jäi saippuat käsiin... Onneksi ei sentään shampoo tukkaan!

Huomattiin matkalla Roopen kanssa, että meidän vaatteissa tai asusteissa oli melkeen aina jotain samaa. Esim. lentokentällä se juttu oli kimmeltävät kengät.

Istuin lentokoneessa ikkunapaikalla ja vietin suuren osan kuuden tunnin lennosta tuijottamalla ulos ikkunasta. Niin korkealla pystyi erottamaan Maapallon kaaren, ja meidän kotiplaneettamme näytti jotenkin niin pieneltä, kauniilta ja haavoittuvaiselta, että aloinpas itkemään. Ihan nauratti samaan aikaan oma reaktioni. Roope kysyi, että pitäiskö laittaa verho kiinni :D

Las Palmasissa yövyttiin kivan pitkulatornihotellin ylimmässä kerroksessa, jossa hotellihuoneita oli. 21. kerroksesta oli ihan hianot maisemat, ja kun parveke oli vielä semmonen uloke, niin näky moneen suuntaan hyvin.

Aamuisin herättiin rauhassa, lähdettiin jonnekin kävelemään ja syötiin aamupala jossain kivalta näyttävässä kahvilassa. Minua ilahdutti paikallinen tapa tarjoilla tee pienestä teekannusta. Meillä oli yleensä aina kirjat mukana, ja pysähdyttiin ties minne niitä lukemaan.

Kerran ryntäsin innolla tutkimaan nousuveden jättämiä lätäköitä ja niiden eliökantaa rantakivikolle. Löysin kaloja ja hassuja hyönteisörvelöitä. Säikähdin, kun osuin lähelle jotain puolisyötyä raatoa, josta lennähti ilmaan hirveen meluisa kärpäspilvi. Äkkiä kipitti tämä hienohelma karkuun XD. Ei se raato, vaan ne kärpäset.

Puerto Ricossa oli tuttuja, joten vietettiin sielläkin pari päivää. Käytiin myös laivalla jossain satamakaupungissa, jossa rakastuin niihin pikkukatuihin. Paluumatka Ricosta Palmasiin taittui linja-autolla. Vuoristoteillä oli ihan vuoristoratatunnelma, ja olin ihan fiiliksissä siitä, kun ikkunasta alas kurkatessa silmien edessä aukesi pelkkä kuilu. Tehtiin bussin valinnan kanssa kyllä virhearvio, niin tunnin ajomatka taittui jonkun taajama-bussin kyydissä kolmessa tunnissa :D Nooh, tulipahan kierrettyä joka ikinen saaren kylä.

Vuoden vaihtumisen hetkeksi livahdettiin meidän hotellin vielä ylemmässä kerroksessa sijaitsevaan tyhjään kokoushuoneeseen kuoharipullon kanssa katsomaan ilotulituksia. Kerran kuokittiin myös vahingossa yksissä yksityisbileissä, kun mentiin kuuntelemaan jazzia pieneen baariin, jota meille oltiin suositeltu. Yhtenä päivänä hengattiin jossain Heurekan tyyppisessä paikassa (iih mitä kaikkia ihania vempaimia ja kaloja ja juttuja!). Yksi päivä meni Las Palmasin vanhassa kaupungissa. Yhtenä päivänä kävin hierojalla. Kunnon turistiloma! Rannalla ei tosin oltu kuin Puerto Ricossa, jossa on ihan erilainen sää kun pohjoisemmassa osassa saarta.

Ruoka. Kasvisruoka. Huoh. Lentokoneen ainoassa kasvisruokajutussa oli liivatetta. Olin sitten nälissäni. Kanarialla melkeen kaikissa valmiissa kasvisruokavaihtoehdoissa oli kalaa. Takkuilevan Espanjan kielitaitomme vuoksi oli välillä vähän hankalaa selittää asiansa vähän syrjäisemmissä paikoissa, jotka ei sijainneet turistipakkauman ytimissä. Pari kertaa mun ruokailut jäikin aika köyhiksi, mutta melkeen aina sain eteeni loppujen lopuksi oikein hyvää ruokaa (: Tässä hymyä aiheuttanut vuohenjuustohampurilainen.

Paluulento oli kaksi tuntia myöhässä, joten oltiin Suomessa vasta neljältä aamuyöllä. Yövyttiin hotellissa, syötiin aamupala, nukuttiin vähän lisää ja ajettiin vasta sitten kotiin. Kymmenen päivää lämmössä ja valossa teki tosi hyvää, ja irtauduin kyllä muusta maailmasta aika vaikuttavan hyvin. En käynyt edes naamakirjassa kuin kerran loppulomasta ^^. Muru oli hoidossa Roopen siskon luona siellä väliaikaissähköttömässä maatalossa, ja sitä ehti kyllä tulla ikävä.

1. Ihanat noi blingbling-tennarit :)

2. kiitti (: niihin tuli reissussa pohjaan reikä, niin joudun luopumaan niistä ):

3. Mun lempitennareiden pohjassa on reikä, joten niiden käyttö on rajattu vain kuivaan keliin, mutta en mä niitä pois raaski heittää :D

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.